Total Pageviews

Tuesday 9 February 2016

Lalai mengingati Allah akan menyebabkan seorang manusia itu mudah terjerumus ke lembah maksiat. 
DUA TUJUAN HIDUP DI DUNIA:
  • HAMBA ALLAH
  • KHALIFAH ALLAH
 Jadi sewajarnya kita umat islam kembali kepada tujuan asal dgn mengamalkan amar makruf nahi mungkar.. sunnah Nabi juga amat digalakkan untuk kita amalkan kerana ianya baik dari segala segi.
Firman ALLAH Ta’ala :
Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu (Adam), lalu Kami bentuk tubuhmu, kemudian Kami katakan kepada para malaikat: “Bersujudlah kamu kepada Adam”; maka merekapun bersujud kecuali iblis. Dia tidak termasuk mereka yang bersujud. Al-A’raaf: 011.

Sesungguhnya misal (penciptaan) `Isa di sisi Allah, adalah seperti (penciptaan) Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah, kemudian Allah berfirman kepadanya: “Jadilah” (seorang manusia), maka jadilah dia. Ali-‘Imraan : 059.

Sehingga..apabila seorang manusia yang berakal serta merta menengadahkan wajahnya ke atas nikmat ALLAH akan luas dan indahnya semesta alam yang ALLAH jadikan, niscaya berkatalah ia seraya mengingat akan Keagungan lagi Kebesaran ALLAH Tabaraka wa Ta’ala “Ya ALLAH Ya Tuhan kami, Maha Suci Engkau dengan sekalian perkara yang engkau jadikan atas kami, yang tiadalah terhujar dengan kata melainkan telah menetap dalam sekalian gerangan dalam diri kami”.

Firman ALLAH Ta’ala :
 (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. Ali-‘Imraan : 191.

ALLAH Pencipta Langit dan Bumi beserta segala apa-apa yang terdapat di antara keduanya

Firman ALLAH Ta’ala :
Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas `Arsy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam. Al-A’raaf:054.

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas `Arsy untuk mengatur segala urusan. Tiada seorangpun yang akan memberi syafa`at kecuali sesudah ada izin-Nya. (Dzat) yang demikian itulah Allah, Tuhan kamu, maka sembahlah Dia. Maka apakah kamu tidak mengambil pelajaran?. Yunus: 003.

No comments:

Post a Comment